Projecten / Excursies

Amsterdam heeft met twee universiteiten, talloze musea, galerieën, Artis, het Paleis op de Dam, de Rode Hoed, de Stadsschouwburg en de Westergasfabriek, maar ook met de industrie en de havens ongelooflijk veel te bieden. Van deze mogelijkheden profiteert Het Amsterdams Lyceum volop. Excursies en theaterbezoek staan bij menig vak op het lesprogramma. Daarnaast gaan er jaarlijks enkele klassen op werkbezoek naar bedrijven, naar De Nederlandse Bank of de rechtbank.

De week voor de herfstvakantie is voor de onderbouwklassen De activiteitenweek. Dan is er ’s ochtends een proefwerk en wordt de rest van de dag besteed aan een project. De projecten vinden meestal in school plaats en hebben een ander karakter dan de lessen in een normale schoolweek. De derde klassen doen in die week hun maatschappelijke stage.

Elk voorjaar vindt tussen de eerste klassen een spannende competitie plaats, Het eersteklastoernooi. Het programma bestaat o.a. uit sport, muziek, tekenen, handvaardigheid, schaken, dammen, voordracht, toneel en een quiz.

In de tweede klas gaan de leerlingen in het begin van het schooljaar naar De Kwakel om een middag te poldersporten.

Leerlingen uit de derde klas doen mee aan de Olympiade, een sportdag door school georganiseerd het het mooie Olympisch stadion.