Schoolreizen

Er is veel belangstelling voor internationalisering op Het Amsterdams Lyceum. Reeds vele jaren is er een traditionele schoolreis naar Rome voor alle vijfde klassers. Voor de deelnemers aan de versterkte talenprogramma’s zijn er verplichte studiereizen in het vierde leerjaar naar het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje. Voor de bovenbouwleerlingen worden daarnaast ook nog vrijwillige uitwisselingsprogramma’s en studiereizen aangeboden met bestemmingen variërend van Marseille, Vilnius, IJsland tot Boedapest. Het doel van deze uitwisselingen is dat de leerlingen kennis maken met andere culturen en leeftijdsgenoten ontmoeten in hun eigen omgeving. Bij alle reizen worden in groepen van ongeveer tien leerlingen excursies gemaakt onder leiding van een docent. Voorafgaand aan elk van de reizen is er een informatieavond voor de leerlingen en hun ouders.

Trier
In de derde klas van het gymnasium bezoeken de leerlingen Trier, ruim tweeduizend jaar oud en daarmee de oudste stad van Duitsland. Trier is zelfs even de hoofdstad van het West-Romeinse Rijk geweest en werd daarom ook wel ‘secundo Roma’ genoemd.

Rome
Een inmiddels ruim 30 jaar oude traditie vormen de Rome-reizen van gymnasium en atheneum 5. Alle leerlingen uit de  vijfde klas gaan voor de herfstvakantie acht dagen naar Rome, een reis waarbij verschillende onderwijskundige doelen worden gecombineerd. Het excursieprogramma wordt grondig voorbereid op school. Zowel de antieke cultuur als de hoogtepunten van Renaissance en Barok vormen het doel van de excursies. Daarnaast is er vanzelfsprekend ruimte voor de romantiek van winkelen en pizza’s in de Romeinse najaarszon. De leerlingen worden in kleine groepjes door deskundige en enthousiaste docenten rondgeleid.

Uitwisselingen
Naast de reizen die deel uitmaken van het onderwijs – programma, bestaat er in de vijfde en zesde klas de mogelijkheid deel te nemen aan uitwisselingsprogramma’s. Hiervoor is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Leerlingen kunnen zich opgeven door het schrijven van een “sollicitatiebrief”. De leerlingen verblijven in de plaats waar zij naar toegaan bij de leerlingen die in het voorjaar in Amsterdam bij hen hebben gelogeerd. De uitwisselingen zijn een unieke kans om in een andere cultuur kennis te maken met het leven thuis, op school en daarbuiten. Op dit moment zijn er uitwisselingen met leerlingen van scholen uit Vilnius, Boedapest, Marseille en IJsland.

Talenreizen
De deelnemers aan Trayecto Español, Fast Lane English en Corso Italiano maken in de vierde klas in oktober een studiereis naar respectievelijk Spanje, Engeland en Italië. De bestemming in Engeland is Oxford en Cambrigde, de reis voor Trayecto Español gaat naar Granada. De leerlingen van Corso Italiano verblijven een week in Florence.