Het is een cliché maar het was een jaar met een lach en een traan. We hebben onverwacht afscheid moeten nemen van de geliefde en ouderraad lid Laurens Kruijt. Serieuze onderwerpen besproken met de schoolleiding, zoals het ‘me too’-stuk in de HALO, veiligheid op school en er is kritisch meegekeken naar de manier van lesgeven op school. Anderzijds hebben we met elkaar gelachen en het jaarlijkse vreugdevolle tasje verzorgd voor de eindexamenleerlingen om ze een hart onder de riem te steken voor het eindexamen. Met dank deze keer aan Hidde Hoogcarspel en zijn team met dochter en acht vriendinnen.
Het hoogtepunt van dit jaar was voor ons dat de ouderavond weer live kon plaatsvinden in de karakteristieke aula van Het Amsterdams. De opkomst overtrof onze verwachtingen met 175 aanwezige ouders. Met dank aan Julie Nieuweweme voor de organisatie.
Het thema van de ouderavond was: Investeren in leren (www.investereninleren.nl) gegeven door Ankie Remijn. Ankie heeft haar interesse en kennis voor het puberbrein opgedaan in de praktijk en theorie. Zij heeft 15 jaar lesgegeven op een school in Rotterdam alwaar zij zowel docent als mentor was. Hierdoor merkte zij dat veel leerlingen wel het niveau waarop ze les hadden aankonden, maar toch de gevraagde capaciteit en ambities niet waarmaakten. Het gevolg is dat hetgeen de leerlingen aan lesstof zelfstandig moeten verwerken en de grote mate van eigen verantwoordelijkheid voorbijgaat aan de ontwikkelingsfase van de leerlingen en daarmee uiteindelijk ten koste gaat van het niveau. Door neurologisch inzicht (theorie) van het puberbrein te combineren met de praktijk heeft Ankie een methode ontwikkeld om leerlingen te begeleiden bij het efficiënt en gestructureerd te leren.
Ankie heeft ons een uur lang op ludieke wijze meegenomen in de werking van het puberbrein; hoe wij daar als ouders in positieve zin bij kunnen helpen alsmede uitgelegd hoe de door haar ontwikkelde ‘pizzatechniek’ werkt om de puber te helpen bij het efficiënt leren. Een kleine toevoeging op de pizzatechniek: de bodem vormt een papieren agenda voor structuur, de tomaten vormen de ‘pomodoro-theorie’ (het puberbrein functioneert het beste bij 25 minuten leren 5 min pauze en dat 4 keer met daarna een lange pauze) en de andere ingrediënten om efficiënter en effectiever te leren.
Het was een avond die ons als ouders een beter inzicht heeft gegeven in het puberbrein van onze kinderen en tevens handvatten bood om op een stimulerende manier met onze pubers om te gaan.
Verder willen wij Kees Post bedanken voor zijn inzet van afgelopen jaar. Helaas gaat hij de ouderraad verlaten vanwege verhuizing. Veel succes Kees, we komen elkaar vast nog tegen in het mooie Amsterdam! Vandaar onze oproep aan ouders: Mocht je interesse hebben om zitting te nemen in de ouderraad, laat dat ons weten.
Bovendien willen wij ook Remy Maarschalk bedanken voor zijn tomeloze inzet voor de MR de afgelopen jaren. Remy heeft na zijn periode van drie jaar besloten zijn stoel beschikbaar te stellen aan een nieuw MR-Lid. Ook hier geldt dat we elkaar vast nog een keer tegenkomen.
Rest ons iedereen een fijne vakantie te wensen en tot volgend jaar!