Wolkenland

In 1931 kocht Het Amsterdams Lyceum Wolkenland een eigen “schoolbuitenhuis”, fraai gelegen in de oude bossen van Montferland tussen Beek en ’s-Heerenberg.

Sindsdien zijn de meeste klassen hier eenmaal per jaar op werkweek geweest, zodat voor vele generaties oud-leerlingen Wolkenland een uniek begrip is geworden. De moderne werkweek in het huidige Wolkenland, gebouwd in 1952, is zo opgezet dat thematisch projectonderwijs afgewisseld kan worden met sport en spel in de omringende natuur. Bovendien is een Wolkenlandweek van grote waarde voor het bevorderen van het sociale contact tussen leerlingen en begeleidende docenten en vooral ook tussen leerlingen onderling. Daarom is het ook traditie dat onze eersteklassers als eersten in het schooljaar naar Wolkenland gaan. De werkweken worden per klas georganiseerd en worden begeleid door de mentor en nog een tweede docent die de klas lesgeeft.

De verzorging tijdens de werkweek is in handen van het beheerderechtpaar Floris en Ilona die naast Wolkenland wonen met hun gezin. De school beschouwt deelname als vanzelfsprekend, omdat de werkweek deel uitmaakt van het onderwijsprogramma. De ouders van nieuwe leerlingen ontvangen in oktober een uitnodiging voor een bezoek aan Wolkenland op de eerste zondag van november.

Wolkenland heeft zelf ook een site, waar meer informatie is te vinden.